MKB Almelo zet zich als belangenbehartiger in voor het Almelose bedrijfsleven en is trots op het bruisende ondernemerschap in en rond de stad. Daarom zetten we de komende tijd een aantal bedrijven op onze website in de spotlights. Ze verdienen het, omdat elk Almeloos bedrijf wel een mooie boodschap en/of missie heeft.
Aflevering 2: André van der Loo, directeur van Dumocom
André van der Loo van Dumocom staat voor veel uitdagingen
‘De petfles is geen gemakkelijk product’
Van schoonmaakmiddel tot honingflessen en van cosmeticaproducten tot lampenolie. De verpakking voor al die dagelijkse producten wordt gemaakt in de petflessenfabriek van het Almelose bedrijf Dumocom. Vanaf het Bedrijvenpark Twente worden ze daarna naar klanten, voornamelijk in Noordwest-Europa, gestuurd.
De klanten van Dumocom zijn erg honkvast, welke ondernemer wil dat nu niet? Het is iets om heel trots op te zijn. En dat is directeur André van der Loo ook beslist. Maar tegelijkertijd staat hij voor veel uitdagingen, want de petfles is geen makkelijk product. Verre van dat zelfs. ‘Kijk, de petflessen die we hier maken zien er nog precies hetzelfde uit als 20 jaar geleden. We blazen ballonnen, die uniform van vorm zijn. Dan een dop erop en kijken of de fles niet lekt. Klaar. Het lijkt simpel. Maar dat alles machinaal gaat, betekent zéker niet dat het vanzelf gaat binnen ons bedrijf. Dumocom is een bedrijf dat veel aandacht nodig heeft. Er komt nogal wat kijken bij ons product. De productie van petflessen is van heel veel factoren afhankelijk. Van de grondstofprijzen bijvoorbeeld. En daar zijn forse prijsverhogingen aan de orde. De markt wordt er erg onrustig van. Het is momenteel uitdagend om economisch te produceren. We zijn daarom heel spits op ons energiegebruik en nemen passende maatregelen.’
Efficiencyslag
Dumocom is volop bezig met automatiseren en digitaliseren. Op alle fronten van het bedrijf wordt een efficiencyslag gemaakt. ‘We nemen alle informatiestromen onder de loep en halen zoveel mogelijk ruis uit het proces. Hoe verser de data, hoe beter en pro-actiever je de problemen van nu kunt oplossen’, zegt Van der Loo. Bij Dumocom hadden ze in het verleden overal lijsten voor. Productielijsten, controlelijsten, het hele proces werd op papier bijgehouden. Door te digitaliseren is nu alle papier uit het bedrijf verbannen. ‘Het maakt ons pro-actiever’, stelt Van der Loo vast. ‘Hoe verser de data, hoe beter je een probleem direct kunt oplossen. We hebben alle systemen binnen het bedrijf aan elkaar gekoppeld. Op ieder moment van de dag kan ik met één druk op m’n laptop zien hoe de fabriek die dag draait. En kan ik dus ook sneller problemen zien aankomen en vroegtijdig ingrijpen.’
Personeel
Het succes van een bedrijf wordt bepaald door de mensen die er werken, stelt Van der Loo. Maar personeel is schaars. ‘Veel productieprocessen zijn heel constant, maar PET productie is heel grillig en vereist veel sturing. Dat vergt vakmanschap en het is voor ons een grote uitdaging om die vakmensen te vinden.’ Hij hoopt dat werken bij Dumocom voor de jonge generatie aantrekkelijker wordt, nu er binnen het bedrijf meer data is ingevoerd. ‘Maar tegelijkertijd zie ik het als mijn taak om jongeren te leren dat je met data alleen geen bedrijf kunt runnen. Ik wil hen graag wat meer naar het productieproces trekken. Het is net als leren fietsen. Gewoon doen. Je valt een paar keer, maar daar leer je van.’
Ontstaan bedrijf
Dumocom is een familiebedrijf. André’s vader richtte het bedrijf, samen met investeerders, in het begin jaren ’90 op, vanuit de gedachte dat de tijd rijp was voor de fabricage van petflessen. Dat idee kwam uit de regio, uit Almelo om precies te zijn. Het bedrijf is opgestart in een regionaal bedrijfsverzamelgebouw en vestigde zich later, in 1997/1998, op de huidige locatie van Dumocom op Bedrijvenpark Twente. ‘Het bedrijf heeft pieken en dalen gekend, mede omdat het een zeer concurrerende markt is. Bij de dalen verdween er altijd wel weer een aandeelhouder uit beeld, maar mijn vader gaf nooit op. Hij bleef als laatste van het clubje over. In 2010 stapte ik in bij het bedrijf van mijn vader.’
In het begin moest er veel gebeuren om het bedrijf te moderniseren. Met vallen en opstaan leerde André leiding te geven aan zijn bedrijf. ‘Ik hou enorm van innovatie, maar soms wil ik te snel. Dan loop ik te ver voor de troepen uit en ben ik heel ongeduldig. Gelukkig zijn er collega’s die durven te zeggen: ‘André…en nu je hok in. We regelen het wel!’ Verder ben ik ook nogal doordrammerig, maar dat hoeft helemaal geen verkeerde eigenschap te zijn in een bedrijf. Als je wilt veranderen, moet je wel doordrammen.’
Afzetmarkt
De producten van Dumocom staan bijna in ieder huis, in elke keuken. Het afzetgebied is binnen Europa. ‘De klant moet voor ons binnen 6 tot 8 uur te bereiken zijn, want een vrachtwagen met onze lege verpakkingen is een vrachtwagen vol lucht. Het grote voordeel voor ons is dat consumenten onze verpakkingen dagelijks nodig hebben. Onze markt is er altijd. Dat is een goede basis. Maar de forse prijsverhogingen voor grondstoffen en energie maken onze markt onrustig. Tel daarbij op dat we moeilijk aan personeel kunnen komen en je weet dat er kopzorgen genoeg zijn. Maar we hopen met onze digitaliseringsslag weer meer jongeren aan ons bedrijf te kunnen binden. Ze kunnen hier zinvol werk doen.’
Missie
Over zinvol gesproken: bij Dumocom komen veel schoolklassen uit groep 8 over de bedrijfsvloer. Ze stellen kritische vragen. ‘Waarom zit er geen statiegeld op kleine petflessen?’, was altijd één van die vragen. Dat heeft in Nederland veel te lang geduurd. Nu het eindelijk is ingevoerd, stijgt het aantal ingeleverde flesjes stijgt enorm’, zegt Van der Loo. ‘Twee generaties geleden werd er door onze voorouders niks weggegooid, maar alles hergebruikt. Ook groep 8 van de basisschool snapt het!! Nu de rest van de wereld nog. Het is een oproep aan ons allemaal. Afval heeft waarde. Het is mijn missie om zoveel mogelijk gerecycled materiaal bij de productie in te zetten. Laten we zuinig zijn op de planeet; we hebben er maar één.’
Ondernemersklimaat
Tot slot: het ondernemersklimaat in Almelo. Van der Loo is er lovend over. ‘Er wordt in Almelo veel gedaan voor ondernemers en het ondernemerschap. Ik heb er goede ervaringen mee, ik voel hier open deuren. Almelo ontwikkelt zich zeer positief. Ik ben trots op de bedrijvigheid hier, van hightech tot maakbedrijven, van bouw tot horeca. En we hebben ook erg goede techneuten en machinebouwers. Het heeft me verbaasd dat je in Almelo altijd wel iemand kunt vinden die de expertise heeft die je zoekt. Het gekke is dat de Almeloër niet altijd uitstraalt dat ze trots is op de stad. Er mag absoluut meer zelfvertrouwen vanaf stralen. Misschien is de slogan: ‘Almelo, het valt best mee!’, een goede optie. Een beetje Twente nuchterheid met een twist.’
Citaat: ‘Als je wilt veranderen, moet je wel doordrammen.